Tekoäly vaikuttaa myös kirjojen markkinointiin
Tekoäly ei tule vaikuttamaan vain kirjoittamiseen, vaan myös markkinointiin, ennustaa yhdysvaltalainen indie-kirjailijoiden yhdistys The Alliance of Independent Authors. Isolla kielialueella mahdollisuuksia on monia, mainostekstien kirjoittamisesta kohdeyleisön saavuttamiseen.
Yhdysvalloissa toimii ns. book discovery -sivustoja, jotka suosittelevat sivuston käyttäjille lukemista näiden mieltymysten mukaisesti. Koska oman teoksen kehuminen on usein kirjailijoille hankalaa, tekoälybottia voi käyttää apuna mainostekstin laatimisessa. Viihdekirjailija voi hyödyntää tekoälyä trendien ja suuren yleisön mieltymysten haistelussa.
Yhdysvalloissa on ilmestynyt nopeaan tahtiin erilaisia tekoälypohjaisia palveluita, jotka on suunnattu kirjoittajille. Kasvuyritys Booxby tarjoaa markkinointi-ideoita, ehdotuksia kirjan nimeksi ja auttaa jopa määrittelemään teoksen genren, jos se ei ole kirjoittajalle selvä. Lukijoille Booxby tarjoaa esimerkiksi lukuehdotuksia ja tyylianalyysejä. Tekoälypohjaisten ilmaisten lukusuositusten toivotaan lisäävän lukemista.
Aiheesta kirjoittivat Alliance of Independent Authors, Publishers Weekly, Medium ja University of Houston. ■
Laura Honkasalo
Laura Honkasalo on espoolainen kirjailija, joka asuu neljäsosan vuodesta Kemiönsaarella. Häntä kiinnostaa erityisesti historia, kauhu ja kuvataide. Honkasalo rakastaa lapsia, koiria ja talvea. Kuva: Milka Alanen.